En
Portmany, pertany a les iconografies i a les geografies de la
meva infància. Que feia aquell homenet barrejat amb la
tectònica dels personatges que anaven amunt i avall,
per la ciutat d'Eivissa, pel vell mercat, pel carrer de ses
farmàcies, per sa penya, per la bomba o per sa riba.
Que feia amb aquella canya tossuda i consistent, agressiva i
amable alhora, descrivint les foscors d'aquells temps sòlids
del passat?. Semblava ser el personatge imprescindible d'aquella
crònica diària de la ballaruga de la gent, dels
carros i dels vaixells de la seva significativa presència.
La vida trobava el racer en aquelles aiguades foscotes que omplien
els fulls del seu quadern. El es mostrava impassible davant
les nostres mirades obertes i encuriosides, perplexes davant
la velocitat d'aquell traç trencador. La meva mare em
comentà, una vegada, que érem família de
lluny amb Portmany, per part de la meva mare. Aquell arribà
a ser el millor cronista d'un tems dens, i que ens assenyalava,
premonitòriament, un camí. Jo també dibuixava
encantat grafies de nen, potser per això, aquell home
vessava un magnetisme difícil de definir sobre meu, sobre
aquell nen de 10 anys que ara pretén, pensar aquell homenet
recaragolat, sota la seva gorra i sobre la seva llibreta. No
vull fer-vos veure allò evident, o no tant, de si l'obra
de Marí Ribas te parentius estètics amb Goya o
Jackson Pollock (relacionar Mari Riba s, amb Pollock, com ho
ha fet algun autor, no només és excessiu sinó
discordant amb el pensament popular i arrelat de Portmany),
amb la pintura tenebrista o amb la traçada de la grafia
budista. El que més interessa d'aquest home es l'estètica
de la pacient integració a l'entorn, la tossuda i persistent
crònica del temps que li tocà viure, la crònica
social i econòmica, crònica de la espontaneïtat
del traç directe i sense embuts. Fins i tot la tècnica
emprada, simple i al servei unificat d'aquesta descripció
del seu món i de les seves pròpies pulsacions.
Grafies d'un tot integrat on hi somiegen les misèries
de la vida diària, les ambicions, la proximitat, la comunitat
tancada i les portes de la fugida. A la seva columna de paraules
gràfiques tot esdevé essència de les coses.
Aquell vell tertulià de la tinta, de l'aiguada, compartia
carrer i paraula amb els seus bellugadissos models. Sempre trobà
un raconet des don pintar aquella Eivissa, ja enterrada, que
es conserva, transfigurada en les cròniques tintades
d'en Portmany aquell tros d'un mapa infantil on també
hi havia na Margalida des gats, en Toni de s'aigua, en Pep Pep,
es entrepans de tonyina i tàperes, els codonys i olives
de ca na Catalina Sènia, etc.
© Pere Planells
Antoni
Marí i Ribas, en Toni Portmany, nascut a Dalt Vila en
1906 i traspassat el dimecres, 22 de maig de 1974, als 68 anys,
està considerat una de les figures més importants
de les Pitiüses daquest segle. Artista autodidacta
singular i autèntic, com el defineix Enric Ribes a Personatges,
féu sempre dEivissa el seu motiu dinspiració
creadora i el destí de la seua obra. Mariners, pagesos,
pescadors...en escenes de càrrega i descàrrega,
al mercat, etc. són els protagonistes dels seus dibuixos,
molts dels quals realitzà pel port o assegut a la barda
del Rastrillo, davant la plaça del Mercat Vell. La seua
figura, la seua estampa, fou un component més daquells
paisatges urbans, i així encara el recordam. Per
cert, que encara avui dia hi ha alguns eivissencs que saturen
de vegades al costat mateix de lindret del Rastrillo on
Marí Ribas sasseia i, a lestranger o foraster
que shi apropa també, encuriosit, li mostren la
basseta de tinta negra que encara es veu perfectament, ressecada
damunt vàries pedres i, si el foraster els vol escoltar,
li expliquen que allí era on el dibuixant dEivissa
solia col·locar-se per treballar.
I és que aquesta denominació, el dibuixant
dEivissa, se la va guanyar Portmany per mèrits
propis, a més del fet que la seua obra, sortosament abundant,
ha anat revaloritzant-se amb el pas del temps. I la mateixa
gent dEivissa ha sabut reconèixer el seu mèrit,
el seu sentit artístic i el seu profund amor a Eivissa,
sentint i considerant la seua obra com a part integrant del
patrimoni cultural col·lectiu.
Portmany entrà als 11 anys daprenent al taller
del pintor, decorador i també antiquari Antoni Palau,
Anyet. Quan només tenia 3 anys, havia vist com son pare
se nanava demigrant a Amèrica, i sa mare
es veia en la necessitat danar a servir al convent de
les Monges Tancades. Als 15 anys, el catedràtic Manuel
Sorà va posar-lo en contacte amb el pintor i fotògraf
Narcís Puget i Vinyes. En 1924, amb 18 anys, se nanà
a treballar a Barcelona amb el pintor-decorador Josep Goixens,
i aprofità els dies festius per anar perfeccionant poc
a poc el seu estil, amb el qual havia començat a temptejar
a la casa dAnyet. Als 21, ingressa a lEscola de
Pràctiques Gratuïtes per a Aprenents de la Unió
i Germandat de Mestres Pintors de Barcelona. En 1929,
acabat el servei militar, participa en el primer Saló
de Tardor al Cercle Mallorquí de Palma. Daleshores
ençà fins al començament de la guerra civil,
exposà diverses vegades la seua obra a Mallorca, Menorca
i Eivissa. El poble encara recorda, agraït, com durant
la guerra, Portmany va salvar i evitar que fossin destruits
diversos retaules i objectes religiosos de la catedral i de
lesglésia de Sant Antoni.
Segons Ribes, ja des de 1939 el seu camí és
clarament ascendent: deixa la pintura decorativa i industrial
i es dedica plenament a lart. Exposa a Palma, Madrid,
Eivissa, Maó, Barcelona, Ginebra, Londres i Berlín.
Rep varis premis a algunes daquestes importants exposicions
i el seu treball és internacionalment reconegut.
La vida i la major part de lobra dAntoni Marí
Ribas han quedat recollides en el llibre Marí Ribas
(Ediciones Polígrafa, SA) que, en 1978, només
quatre anys després de la mort del dibuixant, va escriure
i editar Daniel Giralt-Miracle, professor de la Universitat
de Barcelona, crític dart i directiu del Foment
dArts Decoratives (FAD) i director de la revista dart
Batik. En el pròleg daquesta obra,
el també -fa pocs anys- malauradament desaparegut Juan
de Contreras, marqués de Lozoya (que fou director general
de Belles Arts, mecenas de la cultura, visqué durant
molts anys a Eivissa i, des dels anys 40, va alentar, recolzar
i animar al aleshores novell artista eivissenc), escriu: Antoni
Marí Ribas, impulsat per una vocació irressistible,
fou artista i res més que artista. Plasmà diversos
aspectes de la ciutat i del seu entorn, però allò
que ha fet dell lartista únic, allò
que li ha donat renom dins i fora dEspanya, són
els seus ràpids dibuixos amb tremp o amb aiguatinta (...)
Donau-me un tros de canya i un paper i uns faré
un quadre, podria dir Portmany(...)
En lexcelent retrat que de Marí Ribas (persona,
personatge, lilla on viu i treballa i lartista)
fa a lesmentat llibre, Giralt-Miracle escriu que, a més
dIsidor Macabich, laltre gran historiador
ha estat Marí Ribas. Les seues cròniques també
foren escrites sobre paper, però no amb caracters caligràfics,
sinó amb trets de lliure i espontànea articulació.
(...)La multiplicitat de valors continguts als seus dibuixos
ha permès de cercar paralel·lismes parcials o
totals amb els grans mestres del dibuix, amb els quals se lha
parangonat. Giralt-Miracle destaca sovint la seua
expressivitat, el sentit del geste, la fuga lineal, el tractament
del clar-obscur, laparent deixadesa...totes aquestes notes
que perfilen la personalitat de la seua obra.
©
Articla publicat a internet a la web: http://www.telefonica.net/web2/lagatayelbuho/ILLES/personatges2.htm#Port