El
gran desert enlluernador deixa arrecerades les claus i les formes
!. Les grans planes blanques cobreixen i desen els vestigis
de tots els temps escrits - pintats !. Vull parlar, amb proximitat,
d'en Rafel Tur Costa. El viure deixa sediments constants i ordenats.
Construir, es deixar sediments, estratificar un sobre l'altre
els cartrons com els que fas servir sobre les teles -
en cada pas.
Els estrats conserven, en la seva plasticitat, les tensions,
les forces gravitatòries, les empentes del destí,
les restes de tot combat: plantats per a la posteritat. Rera
el biombo si amaguen vivències, una vora l'altra. Les
pintures de Rafel Tur Costa, són com un mantell enlluernador
que només permeten entreveure, entre les esquerdes, colors
i tensions més vives. Allò que es públic
i allò que és privat s'enfronten en un tens equilibri
en totes les teles. El dins i el fora, el que és explicit
i el que és implícit, també s'equilibren.
El blanc es comunitari, els colors són privats.
El solcs i les lleres, en les teles de Tur Costa, són
els solistes de la seva pintura, els solistes de la composició.
El pensament pren les rendes compositives, valorant i mesurant
les subtileses en tot moment. Els abombaments o concavitats,
junt amb els solcs que defineixen la tectònica de les
superfícies, donen a les teles de Tur Costa la serenitat
i la solemnitat que la senzillesa del paisatge demana. Pintures
que, en realitat, són geografies humanes.
En Tur Costa, aviat, després de les seves obres primerenques
-primaverals de traçada- on les grafies i el color tenien
un gran protagonisme, va anar trobant amb l'espai compositiu
una expressió i una estètica més elaborada
i continguda, més senzilla, enfocada cap a horitzons
oberts. Grans paisatges enlluernats que es contraposen a la
dita que fem servir sovint, aplicable tot just a l'art clàssic,
tot dient que de les tenebres surt la llum. En l'art contemporani
podem dir que darrera la llum si asseuen els colors. Fa ben
poc, a casa de l'artista, em vaig sorprendre, amb la incorporació
sobre les seves últimes grans teles, de la presència
de subtils pluges policromàtiques molt tènues
de regalims. És com si el gest, encara accidental, retornés,
controlat, per donar plasticitat a l'espai.
La coherència de l'obra de Tur Costa, no només
és un fet plàstic, es també un fet vital,
que reclama del entorn una evolució portada a escala
humana, on la persona esdevé mesura i canon de l'entorn.
Mals dies, tanmateix, per a la lírica eivissenca amb
tant de ciment i tanta autopista. A més, la nostra cultura
resta a les catacumbes, s'intueix entre els solcs de l'illa
d'en Tur Costa, i de la meva !. A vegades penso que en Rafel
descriu més coses de les que ens passen, que les que
mai havíem suposat. Als seus prop de 80 anys com un jovenot
ben cuidat, segueix treballant, al seu lluminós estudi,
ben a prop d'on descansa en Josep Lluís Sert, amb la
seva dona, en un entorn privat dissenyat per Erwin Broner, ben
equilibrat i que enfoca només l'art visual.
© Pere Planells