P
r o c e d i m e n t s h u m i t s
Pintura
a l'oli. El
vehicle emprat per a fixar el pigment sobre la tela o la fusta, són
diversos tipus d'olis i el dissolvent és la trementina o altres
dissolvents. La pintura a l'oli es fa bàsicament amb pigment
polvoritzat sec, barrejat amb la viscositat adequada amb algun oli
vegetal. Aquests olis s'assequen més lentament que altres i
no ho fan per evaporació sinó per oxidació. Els
olis més emprats en aquesta tècnica són els de
llinassa (oli provenint del lli) i l'oli de nous ( oli extret dels
nous) ja que en oxidar-se mantenen molt les qualitats dels pigments
, En canvi loli d'oliva, per exemple, en assecar-se, la seva
oxidació enfosqueix força la pintura . Es sol pintar
per capes de pigment que s'incrusten sobre la base, les quals, si
es controla acuradament els temps d'assecatge, es fixaran correctament
sobre les capes inferiors de pigment. Aquest procés d'oxidació
confereix riquesa i profunditat als colors del pigment sec, i l'artista
pot variar les proporcions d'oli i dissolvents, com la trementina,
perquè la superfície pintada mostri tota una gamma de
qualitats, opaca o transparent, mat o brillant. Per aquesta i per
altres raons, l'oli pot considerar-se com el mitjà més
flexible de tots i potser un dels més emprats en la història
de la pintura, sobretot, en la gran pintura clàssica occidental.
Usat d'una manera convenient, la pintura a l'oli canvia molt poc de
color durant l'assecatge encara que, a llarg termini, tendeix a groguejar
lleugerament. La possibilitat de suportar capes successives permet
a l'artista desenvolupar una idea pictòrica per etapes i la
lentitud d'assecatge li permet retirar pintura i repassar zones senceres.
Les fotografies amb raigs X ens han permès de veure com, fins
i tot els grans mestres introduïen canvis durant el procés
de realització d'un quadre. Tenim sobrats exemples en el cas
de Velazquez i en el de tants altres artistes. La pintura a l'oli
s'aplicà per primera vegada al nord d'Europa durant l'edat
mitjana i seria medi principal des del segle XV en la pintura. Estudis
actuals ens han demostrat que la pintura a l'oli es coneixia molt
abans en altres indrets.
Aquarel·la.
El
vehicle emprat per a fixar el pigment és, en la majoria dels
casos, goma aràbiga i el dissolvent és l'aigua. Les
aquarel·les són pigments mòlts de manera fina
i aglutinats, com ja hem dit, amb goma aràbiga, una substància
que s'obté de les acàcies. La goma es dissol fàcilment
en aigua i s'adhereix molt bé al paper, el suport per excel·lència
de l'aquarel·la. La goma actua més com a un vernís
clar i prim, i dóna una major brillantor i lluminositat al
color. La goma aràbiga s'usava aïllada en els primer moments
d'aquesta tècnica, però més tard es van afegir
altres components, uns per retardar l'assecatge, altres per afegir
transparència. L'aquarel·la, com les tintes en la cal·ligrafia
xinesa, requereix de l'artista, seguretat en el traç i espontaneïtat
en l'execució ja que el major valor i mèrit de la tècnica,
no és altra cosa que la frescor i transparència dels
colors. És una tècnica molt utilitzada per fer esbossos,
per exemple Joseph Mallord William Turner va pintar a l'aquarel·la
tots els racons de Venècia.
Pintura al guaix o tempera.
Al
guaix se l'anomena també el color amb cos. És una pintura
a l'aigua, opaca, feta amb pigment mòlt menys fi que el de
les aquarel·les, per això és menys transparent.
Igual que l'aquarel·la, el seu medi aglutinant és la
goma aràbiga, encara que molts guaixos moderns contenen plàstic.
El medi està ampliat amb pigment blanc, que és el que
el fa més opac, menys lluminós i menys transparent que
l'aquarel·la, però, vet ací el seu avantatge
i l'argument per escollir aquesta o aquella: els colors produïts
són més sòlids i cobreixen més el suport
o la capa anterior. Era la tècnica ideal pel cartellisme abans
de l'aparició dels ordinadors. Es una tècnica additiva,
hom pot treballar amb capes de manera semblant a l'oli.
Pintura al tremp d'ou.
La
pintura al tremp d'ou és un tipus de pintura artística
utilitzada com a forma principal per a la pintura sobre taula i els
manuscrits il·luminats en el món Bizantí i l'edat
mitjana a Europa, fins que es reemplaçà per la pintura
a l'oli. Es continuà utilitzant per a les icones ortodoxes.
És una pintura feta amb pigment en un medi d'ou. El que utilitzem
en aquesta tècnica, és el rovell d'ou, el qual té
la propietat d'assecar-se de pressa i adherir-se fermament. La pintura
al tremp era tradicionalment preparada amb pigments polvoritzats en
un morter i rovell d'ou (que fa d'agent aglutinant principal o medi),
a vegades junt amb uns altres materials com mel, aigua, llet (en forma
de caseïna) i una varietat de coles vegetals. Al voltant de l'any
1500, la pintura a l'oli reemplaçava pintura al tremp a Itàlia.
Tot i així és una tècnica que continuà
i es continua utilitzant a Grècia i Rússia. Als segles
XIX i XX va haver ressorgiments intermitents de la tècnica
a l'art occidental, entre els prerafaelites, realisme social, i altres.
La pintura al tremp s'asseca ràpidament. Les tècniques
de pintura al tremp poden ser més precises quan es utilitzat
amb tècniques tradicionals que exigeixen que l'aplicació
de nombrosos traços de pinzell petit. Els colors, que es pinten
l'un sobre l'altre, s'assemblen un pastel abans d'envernissar i esdevenen
colors més profunds quan s'aplica vernís. La pintura
al tremp és normalment aplicada en capes primes, semiopaques
o transparents. Quan s'asseca, produeix un acabat llis i mate. Com
que no es pot aplicar en capes gruixudes com la pintura a l'oli, el
tremp rarament té color profund i saturat com passa a l'oli.
D'altra banda, els colors de pintures al tremp no canvien amb el pas
del temps , aquesta seria una de les seves avantatges, mentre que
les pintures a l'oli s'enfosqueixen, engrogueixen i, els seus colors,
es tornen transparent amb el temps. La pintura al tremp s'ha d'aplicar
sobre una base absorbent que tingui un contingut d'oli més
baix del que té la pintura. La base utilitzada és, tradicionalment,
és Gesso italià inflexible (és una forma de pols
del calci mineral de carbonat en l'art. El Gesso tradicionalment es
barreja amb cola animal, generalment de conill, cua de pell, per al
seu ús com absorbent de la capa d'emprimació per a la
pintura sobre fusta amb pintures al tremp. Es tracta d'un substrat
permanent de blancs i brillants, sempre que es fa servir sobre fusta
o aglomerat ) sobre un substrat o suport rígid. Històricament
els taulers de fusta s'utilitzaven com a substrat, i més modernament,
s'han fet servir altres derivats de la fusta.
Preparació: Dipositar una petita quantitat de pigment a una
paleta, plat o bol.
Afegir a continuació al voltant un volum igual de rovell d'ou
i combinar-los, assegurant-se de pastar-ho bé i de que no hi
hagi cap tros de pigment. Afegir aigua destil·lada menys d'
una cullereta per rovell d'ou. Sovint només s'utilitza el contingut
del rovell. La clara de l'ou i la membrana del rovell s'han d'extreure.
Si la pintura conté massa rovell, la pintura semblarà
greixosa; massa aigua la deixarà massa líquida. Així,
la preparació de la pintura obliga a ajustar finament la quantitat
d'aigua i rovell per aconseguir una pintura consistent. Com la pintura
al tremp s'asseca, l'artista afegirà més aigua per conservar-la
amb la consistència correcte i no deixar espessir el rovell
en contacte amb aire. Altres preparacions utilitzen la clara d'ou
o l'ou sencer per a aconseguir efectes diferents. També uns
altres additius com emulsions d'oli i cera poden modificar el medi.
Afegint oli, per exemple en una proporció no superior de 1:1
per volum de rovell d'ou, produirà un medi soluble en aigua
amb molts dels efectes de color de la pintura a l'oli, si be no no
es pot pintar amb traços gruixuts. Molts dels pigments utilitzats
per pintors medievals, com el vermell (fet de cinabri, una mena de
mercuri), són altament tòxics. La majoria dels artistes
avui utilitzen pigments sintètics moderns, que són menys
tòxics però tenen propietats similars de color que els
pigments més antics.
Tremp.
L'aglutinant
és una emulsió, generalment ou, com ja hem vist, o caseïna,
un derivat de la llet. Grans obres mestres com ara El naixement de
Venus de Sandro Botticelli estan fetes amb aquest procediment. La
pintura a la caseïna, que és un derivat de la caseïna
de la llet, té un assecat ràpid. En general, té
una consistència semblant a la goma, però pot ser diluït
amb aigua en la mesura del gust i l'estil d'un artista en particular
i el resultat desitjat. Pot ser utilitzat en pannells de tela, taules
dil·lustració, paper, fusta i conglomerat. Com
que la pel·lícula de pintura seca no és flexible
i és fràgil, no és apropiat per ser aplicat en
empastifaments pensats en suports flexibles com la tela. Pel general,
es seca amb un acabat mat. La pintura de caseïna s'ha utilitzat
des de temps de l'antic Egipte com una forma de pintura al tremp,
i encara s'utilitza avui dia. Algunes de les qualitats que els artistes
de pintura de valor per a la caseïna és que a diferència
de guaix, que es seca a una consistència uniforme que el fa
ideal per als murals. A més, visualment pot semblar-se a la
pintura a l'oli.
Preparació: La caseïna generalment s'empra en la indústria
per a la fabricació de pintures especials i el preparació
de teixits, clarificació de vi, elaboració de preparats
farmacèutics, la fabricació de plàstics (botonaria,
pintes i mànecs d'utensilis), pintures, la qual ha estat usada
des de l'antiguitat pels egipcis, pegament en rellotgeria, fusteria
(recomanades per fustes s'escau), paper, vidre, porcellana, La caseïna
industrial es ven en gra, fi o gros. La "farina de caseïna",
està finament mòlt. La caseïna va ser àmpliament
utilitzat pels il.lustradors comercials com el material d'elecció
fins a la dècada de 1960 quan, amb l'adveniment de la pintura
acrílica, la caseïna es va fer menys popular. http://www.trueart.info/casein.htm
Pintura
acrílica. El
vehicle usat són diversos materials sintètics que es
dilueixen en aigua. La viscositat pot ser com la de l'oli, i la presentació
també ja que venen en tubs. Com que la trementina, el dissolvent
del oli, desprèn olors tòxics, hi ha molts artistes
que prefereixen la pintura acrílica. Es podria dir que és
un substitut modern a l'oli, com moltes innovacions té els
seus avantatges i desavantatges, dependrà de l'artista emetre
el seu propi judici al respecte. La pintura acrílica és
una classe de pintura d'assecat ràpid, en la qual els pigments
estan continguts en una emulsió d'un polímer acrílic
(cola vinílica, generalment, coneguda popularment com a cola
de fuster). Tot i que són solubles en aigua, un cop seques
són resistents a la mateixa. Destaca especialment per la rapidesa
de l'assecat. Així mateix, en assecar es modifica lleugerament
el to, més que en l'oli. La pintura acrílica data de
la primera meitat del segle XX, i va ser desenvolupada paral·lelament
a Alemanya i els Estats Units. Làtex, és la denominació
comuna dels polímers obtinguts mitjançant polimerització
en emulsió. Els làtex poden ser aplicats en la fabricació
de pintures d'arquitectura, però també en adhesius per
a fusta (cola vinílica), pintures per a paper, additius per
a ciment i, últimament, des de fa uns anys, a modificadors
de reologia. Els acrílics són pintures fetes amb una
tècnica que empra els mateixos pigments utilitzats en l'oli
o aquarel·la, amb un matís important, i és que
en la pintura acrílica, aquests pigments es dilueixen en un
aglutinant acrílic compost per resina sintètica. La
pintura acrílica és una classe de pintura d'assecat
ràpid, en la qual els pigments estan continguts en una emulsió
d'un polímer acrílic (cola vinílica, generalment).
Tot i que són solubles en aigua, un cop seques són resistents
a la mateixa. Destaca especialment per la rapidesa de l'assecatge.
Així mateix, en assecar es modifica lleugerament el to, molt
més que en l'oli, per la qual cos si es vol recuperar la brillantor
dels colors caldrà necessàriament envernissar. La pintura
acrílica data de la primera meitat del segle XX, i va ser desenvolupada
paral·lelament a Alemanya i Estats Units. La pintura acrílica
és molt estable i resistent a l'oxidació. És,
potser, la tècnica que menys problemes té de cara a
la seva conservació. Es pot treballar sobre qualsevol suport
absorbent, directament o com imprimació en un mitjà
acrílic amb blanc de titani. Permet empastifaments de major
resistència que l'oli, el qual tendeix a trencar. Aquesta tècnica
s'associa a l'Art contemporani sobretot des de la dècada dels
cinquanta, principalment en l'àmbit americà de l'expressionisme
abstracte (Pollock, Rothko ...) i entre els pintors dels valors geomètrics
i del Pop Art (Warhol, Wesselmann .. .).
Fresc.
Sovint
el terme fresc s'usa incorrectament per descriure moltes formes de
pintura mural. La tècnica del fresc es basa en un canvi químic.
Els pigments de terra mòlts i barrejats amb aigua pura, s'apliquen
sobre una argamassa recent de calç i sorra, mentre la calç
està encara en forma d'hidròxid de calci. A causa del
biòxid de carboni de l'atmosfera, la calç es transforma
en carbonat de calci, de manera que el pigment cristal·litza
en el si de la paret. De fet, els pigments, en aquest procediment,
queden petrificats. El mètode per pintar al fresc és
senzill però entretingut i demanen molt de temps. És
un procediment que s'ha d'anar fent a bocinets per la ràpida
transformació química de la calç. El procés
és bastant ràpid i per això cal treballar amb
eficàcia, preferiblement per zones menudes. Se sol remullar
la paret durant tot el procés i es pot tapar amb un plàstic
després d'una sessió de treball per mantenir d'humitat
i retardar el procés de carbonització de la calç.
La pintura al fresc és una tècnica pictòrica
on el suport és un mur o paret, amb una preparació específica.
S'hi aplica un morter de calç molt fi i es pinta abans que
aquesta es torni carbonat de calci. Els pigments, diluïts en
aigua, s'integren en l'estructura del morter un cop sec. És
per aquest motiu que la pintura al fresc és una de les tècniques
pictòriques més resistents, de fet és una pintura
empedrada.
Tinta.
Abans
que el 1834 Henry Stephens va posar en marxa la seva fàbrica
de tinta aquest material es feia artesanalment i amb qualitats molt
variables. La tinta de l'Stephens era d'una densitat ideal per a les
noves plomes de ser que venien a substituir les plomes d'au. La presentació
de la tinta, també anomenada tinta xinesa, és generalment
líquida encara que també pot ser una barra molt sòlida
que s'ha de moldre i diluir per al seu ús. S'usa sobre paper
i els colors de tinta més emprats són el negre i el
sèpia, encara que actualment s'usen molts altres més.
La tinta s'aplica de diverses maneres, per exemple amb ploma o plomí,
que són més adequats per dibuix o litografia i no per
pintures; les diferents puntes de plomí o tremp s'utilitzen
carregades de tinta per fer línies i amb elles dibuixar o escriure.
Un altre recurs per aplicar la tinta és el pinzell, que s'utilitza
bàsicament com la aquarel·la i que s'anomena aiguada,
però la tècnica mil·lenària anomenada
litografia o escriptura xinesa i japonesa també feta amb tinta
i pinzell sobre paper. Altres formes més utilitàries
d'usar la tinta és a tiralínies (carregador de tinta)
o rapidograph. La tinta costat del grafit són més aviat
tècniques de dibuix. Les tècniques que més podem
relacionar amb la tinta depenen de l'instrument amb el qual l'apliquem.
El pinzell i la plumilla són dos estris fonamentals, els quals
condicionen els resultats. Les tècniques de plumilla es faciliten
treball amb dos elements del llenguatge visual sobretot: la línia
i el punt. Els ombrejats i al creació de clarobscur es realitzarà
amb plomes a base de ratllats creuats, etc. Amb els pinzells podem
treballar la tinta en base a la taca i es poden fer rentats i grisalles,
tot dissolvent la tinta. Els puntejats i els esquitxats poden ser
altres mètodes expressius. Els esquitxats es poden fer de moltes
maneres, amb un raspall de dents, amb un aerògraf, amb un pinzell
i de moltes altres formes. http://es.wikipedia.org/wiki/Tinta