Projectes escultòrics de Pere Planells |
Links culturals de les terres de l'Ebre
|
Links del Mas de Barberans
|
ACTIVITATS ANUALS
|
Estructures modulars / Geometria generativa / Documents-presentacions / L'arbre dels vents / A terra colection / Fragments de port / Projectes escultòrics / Hexà-estables / projectes urbans / |
PROJECTES URBANS |
CONCAU-CONVEX |
Aquest
conjunt de treballs parteixen de dues planxes quadrades a2 + a2, ortogonals
al terra i ortogonals entre si. La primera persona a la qual vaig sentir
un plantejament sistemàtic sobre la importància de la
relació perpendicular-horitzontal va ser a la professora Donis.
A. Dondis, en la seva obra La sintaxi de la imatge. Ella mentre
defineix els elements bàsics del llenguatge visual i en arribar
a l'estudi de la direcció, ens parla de la referència
horitzontal-vertical; en relació a aquesta simbiosi direccionals,
comenta: Els seu significat bàsic, no sols té que veure
amb la relació entre l'organisme humà i el seu entorn
sinó també amb la estabilitat de totes les qüestions
visuals. Gairebé en paral·lel vaig tenir el paler de conèixer l'obra i les teories de Jorge de Oteiza a la seva obra Quoque Tandem...! en la que ens presenta una visió de l'ànima basca, en la qual, entre moltes altres coses, en parla del frontó basc on en la seva concavitat s'hi desenvolupa el joc de la pilota basca. Oteiza, va treballar també en la seva obra escultòrica sobre els conceptes en el espai de doble perpendicularitat. Aquest són referents, punts de partida llunyans, respecte del meu propòsit de desenvolupar un seguit de projectes, partint de la doble ortogonalitat que he descrit d'entrada. Les superfícies originaries son susceptibles de ser doblegades i, per tant, redireccionades, poden ser amputades en part i, fins hi tot, aquestes formes amputades poden ser resituades en el conjunt. L'interès que té desenvolupar obres al voltant de la concavitat i convexitat produïda pels dos plànols originaris a2 + a2, deriva de les diferents i oposades tensions estètiques que produeixen. La concavitat pressuposa un cert recolliment interior, la convexitat pressuposa externalització i obligatorietat direccional. Aquesta dialèctica entre aquestes dues tensions estètiques, ens aporten a nivell del pensament, continguts referits al jo i a l'altre (el tu), el ego i el super-ego, a una frontera oberta entre elements aparentment oposats. El títol del treball ja pressuposa una presa de posició, també hauria pogut intitular el projecte com a convex-concau. Per mitjà dels doblecs possibles sobre les planxes mare podem generar plànols paral·lels al terra amb el quals crear sensacions d'aixopluc, tant a la part còncava o a la convexa. Les amputacions de planxa o translacions d'aquestes amputacions en permeten proposar formes i referents estètics nous que complementen la gran dicotomia bàsica de concavitat-convexitat i poden aportar noves significacions afegides a la ja, de per si rica significació de la doble perpendicularitat de les planxes base. |
|
Concau-convex.
Prmer projecte. Visió de la concavitat. Projecte per a
ser realitzat en ferro corten.
|
Concau-convex.
Prmer projecte. Visió de la convexitat. Projecte per a
ser realitzat en ferro corten.
|
Concau-convex.
Segon projecte. Visió de la concavitat. Projecte per a
ser realitzat en ferro corten.
|
Concau-convex.
Segon projecte. Visió de la convexitat. Projecte per a
ser realitzat en ferro corten.
|
Concau-convex.
Tercer projecte. Visió de la concavitat. Projecte per
a ser realitzat en ferro corten.
|
Concau-convex.
Tercer projecte. Visió de la convexitat. Projecte per
a ser realitzat en ferro corten.
|