|
|
|
ESPAIS
PINTURES REALITZADES L'ESTIU DE 2005 A L'ESTUDI
DEL CARRER D'AVALL D'ARENYS DE MAR
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
1.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
2.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
3.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
4.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
5.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
6.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
7.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
Fons d'art nomesart.
|
Pere
Planells 2005. Espai
8.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
Fons
d'art nomesart.
|
Pere
Planells 2005. Espai
9.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
10.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
11.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
12.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
13.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
14.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
15.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
16.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
17.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
18.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
19.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
20.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
Pere
Planells 2005. Espai
21.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
|
Pere
Planells 2005. Espai
22.
Oli sobre paper de filtre. 52 x 43 cm
|
|
|
Aleatòriament,
vaig agafar, de la llibreria que en Pere Planells té a
la vora d'on treballa, el llibre Juan Rulfo, on hi ha els dos,
i gairebé unics textos llargs d'aquest autor, El llano
en llamas i Pedro Páramo. Mentre en Pere treballava,
literalment ignorant-me, jo vaig llegir fragment imponents d'aquest
autor i d'aquestes, aquí us en passo un:
-
¿Cuantos pájaros has matado en tu vida, Justina?
- Muchos, Susana.
- ¿ Y no has sentido tristeza?
-
Sí, Susana.
- Entonces ¿que esperas para morirte?
- La muerte, Susana.
Hi ha obres que són un terratrèmol per a la percepció,
sobretot, si la percepció es veu implicada, en la propia
mort de la percepció visual, la qual, tammateix, sembla
que està morta i enterrada per l'art modern i per l'art
contemporani. Serà que ens hem quedat sense ulls, o que
l'artista milita en un espai de sensualitat o racionalitat perturbadora
pere al model perceptiu renixentista. Quina és l'esma que
mou els artistes, com en Pere, que ara que el veig treballar,
amb aquests ulls embogits i capficats, no sembla mirar enlloc
ni està per ningú. Esta jugant, potser. Es respira
una tensió barrejada amb essència de trementina
colorejada. Poden llurs ulls mirar endintre, confondre's amb el
diagragma i guixar al bateg del propi cor? Fa mal de pensar, però
aquestes últimes pintures, sobre aquests papers que els
químics fan servir per filtrar solucions, semblen haver
alliberat dintre d'en Pere aquella zona fronterera entre la vigilia
i el somni. La traçada esdevé un joc fantàstic,
descongestionat, obert. Sembla filtrar solucions formals sense
cap voluntat intel.ligible. Esdevé un ludopata que juga
amb traçades i colors i els accidents dels seus pròpis
materials. Sembla, fins i tot, caminar cap a la seva autodissolució.
Sort de la música que té posada al CD, que ens recorda
que hi un cordó umbilical amb la realitat...Malgrat tot,
jo espero pacientment el meu amic per anar a fer unes bolls a
la platja de cara al mar, tot i que sóc concient, que em
donarà poca conversa i el veuré amb els ulls perduts
a l'horitzó. De tant en tant, amb breus observacions ferà
arrencar les meves ansies de diàleg. Tantmateix ha estat
un plaer coneixer Arenys de Mar i haver compartit uns dies tan
intensos amb el meu amic. Ell m'ha agraït les meves col.laboracions
literàries per a la seva web, tot regalant-me una de les
pintures, amb les quals, mentre les feia, jo compartia espai en
el seu estudi. He compartit el naixement d'una obra prou densa,
vaja...
© Marià Roig
|