ÍNDEX
 2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 20192020 / 2021 / 2022 2023 /
               
  pere.planells@gmail.com
O B R E S    P E R   A N Y S
2015 / 2016 / 2017 / 2018 / 2019 / 2020 / 2021 / 2022 / 2023 / 2024 /
RECENTS I PROPERES EXPOSICIONS
O PRESENTACIONS

  - Sala d'Exposicions del Centre Cultural Calisay d'Arenys de Mar del 7 al 30 de juny de 2024.


 




 


Perquè cerco paradisos? ( Paraules per a la trobada, que no vaig llegir)

Les societats tendeixen als seus equilibris. No sempre ho aconsegueixen.

Jo vaig tenir una infància molt feliç al Pla de Vila, amb els meus avis materns. Allí vaig encetar una relació molt forta amb la natura, amb paisatges productius, amb una cultura d'autoabastiment alimentari, més productes de proximitat no podia haver. Vorejat de seguies i pous, de fruiters de tota classe, d'animals de tota mena, de jocs de vida, vaig rebre uns estímuls tant forts que han perdurat tota la meva vida. Més endavant, ja adolescents, sortirem cap a Barcelona a passà els hiverns d'estudis i, a l'estiu, retorn a l'illa. Eivissa ens enriquia cada vegada més en quan a valuosos contactes amb la avantguarda artística i cultural, lligàvem caps, llegíem molt. Participarem en els primers cursos eivissencs de cultura. Recordo especialment una exposició que muntarem, esperonats per Josep Lluís Sert, i en que nosaltres participarem amb el fotògraf Josep Vallmitjana i l'aparellador del Sert, el Toni Ferran, en la qual partint de fotos de llocs molt antigues i des de la mateixa localització fèiem una nova foto, la comparació entre les dues ens permetia advertir que havia començat la depredació del territori. Suposo que som uns romàntics. En el moment en que vaig fer la portada del disc UC, feia una serie de obres gràfiques, postals, etc. unes obres que podríem definir com a polititzades, centrades amb la defensa de la nostra llengua i la nostra cultura, la protecció del nostre patrimoni arquitectònic i natural, la defensa de les classes populars, cooperatives, etc. Aquesta portada tenia un format rectangular en el original, actualment, es nota l'afegit per canviar-li el format. La tècnica utilitzada fou la tempera, una pintura a l'aigua. El meu pare li havia fet una serie de pintures perquè la meva mare després de casats pugues tenir la casa decorada. La caseta que figura en el seu quadre i en la meva portada és sa Capelleta, una casa pagesa enterrada sota l'antic cinema Cartago, la qual tenia una palmera al costat tal com el meu pare la va pintar. En substituir-la a la meva pintura per una figuera hivernal afegia un altre element de la meva història personal i de la meva infància. A sota aquella figuera oriola del pla de vila s'hi cuinava, s'hi menjava s'hi treballava, etc, etc. A l'hivern al baixar el nivell de possibilitats d'aixopluc en quedar-se la figuera desfullada entràvem a la casa. En el meu dibuix, era la figuera, la que s'anava refugiant a la casa. Potser molts cercàrem un refugi per a suportar el que se'ns venia a sobre. Perdoneu-me que faci un salt en el tems i en el relat, deu fer uns 6 anys que vaig estar al Hierro, a les Canàries, on vaig tenir una conversa amb un restaurador d'allí. Els dos coneixíem Eivissa i el Hierro, la diferencia entre el ciutadans d'una i altra illa rau en que uns es van vendre la illa i els altres no. Val a dir que al Hierro només hi ha un hotel d'una sola habitació, un parador turístic, algunes pensions i cases particulars que lloguen habitacions. També us puc dir que en la recerca de paradisos, per a mi aquesta illa ocupa un lloc privilegiat. He de dir que em queden fortes enyorances d'Eivissa, una Eivissa llunyana. Ara m'he instal·lat en un altre de paradís, el Mas de Barberans, en aquest em puc desenvolupar en en la meva llengua catalana.

© Pere Planells.
Eivissa, novembre de 2024


 


Exposició: Els colors del blanc. Arenys de Mar, 2024


 


NOVES OBRES DE L'AUTOR


 


Aquests treballs pertanyen a dues recents col·leccions d'obres sobre paper de filtre químic o de cartró patronatge. La primera (imatge de l'esquerra) intitulada The american dream , està composta de trenta peces i la segona, 10 paràgrafs sobre la vellesa , de 10 peces com diu el seu mateix títol. Es tracta de dues col·leccions de diverses densitats estètiques una més fresca i i oberta mentre que l'altra és més densa i opaca fent-se cada una d'elles raó de la temàtica sobre la qual tracten.


 



L'obra que es presenta en aquesta exposició és recent, realitzada a LO FATO ART FACTORY, al Mas de Barberans,feta en un entorn on es recupera la geografia humana de la joventut de l'artista, on hi troba la possibilitat de meditar sobre la vida, on desenvolupar estèticament els seus projectes...

Són un conjunt de treballs d'estètica senzilla on els elements s'han reduït per conformar una expressió molt directe on conviuen gestos, objectes trobats, encolatges i formes casuals en un paisatge introspectiu que es mimetitza amb els comportaments de la natura.

És una obra que camina entre l'escultura i la pintura i que està ancorada sobre un blanc subjectiu, un blanc de calç, de sal i de l'enlluernament, d'aquí el títol de l'exposició:

Els colors del blanc.

Jack Perdikidis










En Pere Planells i Bonet, va néixer a la ciutat d'Eivissa, el 2 de febrer de 1950, es va llicenciar en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Fou ajudant de l'artista nord-americà, membre del moviment abstracte de NY, Conrad Marca-Relli. També va estudiar Cinema a l'Escola de Cinema Independent de Barcelona (Eixalà). Com a conseqüència d'aquests estudis va co-dirigir el documental Amen Romaní 1/1970 / Amen Romaní 2/1970, amb Francesc Juan en plena efervescència del cinema underground català i, posteriorment, va aplicar aquests coneixements al camp de la pedagogia en un projecte de cinema a les aules. De fet, el seu primer treball va ser de professor de cinema a l'Institut Pau Vila de Sabadell. L’any 1976 fou Codirector executiu del Museu d'Art Contemporani d'Eivissa, amb Rafel Tur Costa i Leopoldo Irriguible. Ha estat Professor de dibuix i Catedràtic Numerari de Dibuix a diversos instituts i, els últims anys de docència els ha exercit a l'Institut Els Tres Turons d'Arenys de Mar. Doctor en Belles Arts per la Universitat de Barcelona amb la tesi: Aportacions teòriques i pràctiques sobre la polivalència, el desenvolupament i la ubicació modular. A conseqüència de l'estudi de les formes modulars va fer incursions en el camp de l'escultura, com per exemple La rosa dels vents, realitzada a Palafrugell i situada a Tamariu. El 2018 comensa a treballar sobre formes de l'espai i a realitzar projectes escultòrics a més de desenvolupar la seva obra pictòrica.

Pere Planells i Bonet, he was born in the city of Ibiza, on February 2, 1950, he graduated in Fine Arts from the University of Barcelona. He was assistant to American artist Conrad Marca-Relli. He also studied Cinema at the Independent Film School of Barcelona (Eixalà). As a result of these studies he co-directed the documentary Amen Romaní 1/1970 / Amen Romaní 2/1970, with Francesc Juan in full swing of the Catalan underground cinema, and subsequently applied these knowledge to the pedagogical field in a cinema project in classrooms, in fact, his first work was as a cinema professor at the Pau Vila Institute in Sabadell. In 1976 he was co-executive director of the Museum of Contemporary Art in Ibiza, with Rafel Tur Costa and Leopoldo Irriguible. He has been Professor of Drawing and Full Professor of Drawing at various institutes and, above all, at the Tres Els Turons Institute in Arenys de Mar. Doctor in Fine Arts from the University of Barcelona with the thesis: Theoretical and practical contributions on polyvalence, development and modular location. As a result of the study of modular forms, it made raids in the field of sculpture, such as La rosa dels vents, made in Palafrugell and located in Tamariu.In 2018 he began working on forms of space and carrying out sculptural projects as well as developing his pictorial work.

Pere Planells Bonet, nació en la ciudad de Ibiza, el 2 de febrero de 1950, se licenció en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona. Fue ayudante del artista norteamericano Conrad Marca-Relli. También estudió Cine en la Escuela de Cine Independiente de Barcelona (Eixalà). Como consecuencia de estos estudios co-dirigió el documental Amen Romani 1/1970 / Amen Romani 2/1970, con Francisco Juan en plena efervescencia del cine underground catalán, para, posteriormente, aplicar estos conocimientos al campo de la pedagogía en un proyecto de cine en las aulas. De hecho, su primer trabajo fue como profesor de cine en el Instituto Pau Vila de Sabadell. En 1976 fue Codirector ejecutivo del Museo de Arte Contemporáneo de Ibiza, con Rafel Tur Costa y Leopoldo Irriguible. Ha sido Profesor de dibujo y Catedrático Numerario de Dibujo en diversos institutos y, sobre todo, en el Instituto Los Tres Turons de Arenys de Mar. Doctor en Bellas Artes por la Universidad de Barcelona con la tesis: Aportaciones teóricas y prácticas sobre la polivalencia, el desarrollo y la ubicación modular. A consecuencia del estudio de las formas modulares hizo incursiones en el campo de la escultura, como por ejemplo La rosa dels vents, realizada a Palafrugell y situada en Tamariu. En 2018 empieza a trabajar sobre formas del espacio y realizar proyectos escultóricos además de desarrollar su obra pictórica.


Pere Planells i Bonet, il est né dans la ville d'Ibiza, le 2 février 1950, il est diplômé en beaux-arts de l'Université de Barcelone. Il était l'assistant de l'artiste américain Conrad Marca-Relli. Il a également étudié le cinéma à l'École de cinéma indépendante de Barcelone (Eixalà). A la suite de ces études a été co-réalisé le documentaire Amen Romani 1/1970 / Amen Romani 2/1970, avec Francesc Juan le film catalan underground en plein essor et a ensuite appliqué cette connaissance à un chemin de l'éducation En effet, son premier travail a été celui de professeur de cinéma à l'Institut Pau Vila de Sabadell. En 1976, il était co-directeur exécutif du Musée d'Art Contemporain d'Ibiza, avec Rafel Tur Costa et Leopoldo Irriguible. Il a été professeur de dessin et professeur titulaire de dessi n à divers instituts et, surtout, à l'Institut Tres Els Turons à Arenys de Mar. Docteur en beaux-arts de l'Université de Barcelone avec la thèse: Contributions théoriques et pratiques sur la polyvalence, le développement et la modularité. À la suite de l'étude des formes modulaires, il a fait des raids dans le domaine de la sculpture, comme La rosa dels vents, fabriqué à Palafrugell et situé à Tamariu. En 2018, il a commencé à travailler sur les formes de l'espace et à réaliser des projets sculpturaux ainsi qu'à développer son travail pictural.
ba
Pere Planells i Bonet wurde er in der Stadt Ibiza geboren, am 2. Februar 1950 schloss er sein Studium der Schönen Künste an der Universität von Barcelona ab. Er war Assistent des amerikanischen Künstlers Conrad Marca-Relli. Er studierte außerdem Kino an der Independent Film School von Barcelona (Eixalà). Als Ergebnis dieser Studien leitete er den Dokumentarfilm Amen Romani 1/1970 / Amen Romaní 2/1970 mit Francesc Juan in vollem Gange des katalanischen Untergrundkinos und wandte dieses Wissen anschließend in einem pädagogischen Bereich auf Kinoprojekt in Klassenzimmern, in der Tat war seine erste Arbeit als Filmprofessor am Pau Vila Institut in Sabadell. 1976 war er Mitveranstalter des Museums für zeitgenössische Kunst auf Ibiza, zusammen mit Rafel Tur Costa und Leopoldo Irriguible. Er war Professor für Zeichnen und ordentlicher Professor für Zeichnen an verschiedenen Instituten und vor allem am Institut Tres Els Turons in Arenys de Mar. Doktor in Bildender Kunst an der Universität Barcelona mit der Arbeit: Theoretische und praktische Beiträge zu Polyvalenz, Entwicklung und modularem Standort. Als Ergebnis des Studiums der modularen Formen, machte es Razzien im Bereich der Skulptur, wie La Rosa dels Vents, in Palafrugell gemacht und in Tamariu. Seit 2018 begann er, an Raumformen zu arbeiten, skulpturale Projekte durchzuführen und seine Bildarbeit zu entwickeln.